Kemi, kemi, kemi...

Kemi

Vad har hänt denna helgen? Jo, det ska jag tala om. Jag har pluggat inget mindre än kemi i stort sätt hela helgen! Galet , eller hur? Läst ut boken och kände nu har jag nog koll... Glöm det! Började med de gamla nationella, buhu vad jag är kass. Tur att jag har mina räddande änglar som kommer och säger "Nu har du fel" måste säga de orden och de med samma innehåll är lite uttjatade nu. Trots allt detta är faktiskt kemi stundvis kul, hör och häpnas. Det beror nog mest på att det finns liknande idioter som mig, som sitter och pluggar och inte fattar allt direkt som vissa andra verkar göra. I alla fall så har detta gjort att jag och Madde har pratat ganska mycket på msn, vilket har bidragit till några paralleller från kemins världså att en vanlig Svensson ska kunna förstå det. Här kan ni se ett exempel på en förklaring till ett buffertämne.

Tänk dig ett dansgolv med bara killar (de utgör själva buffertämnet)
In på dansgolvet kommer det sen en massa tjejer (den sura lösningen)
Till en början har alla tjejer varsin danspartner och alla är nöjda och glada (ingen skillnad i pH)
men efter ett tag kommer det in tjejer som inte hittar en danspartner
och eftersom alla vet att killar bara klarar en sak åt gången 
kommer de tjejerna som inte hitta en kille att göra tillvaron sur för alla andra (pH stiger)

Så om inte killarna (buffertämnet) hade funnits där hade alla tjejer blivit surare mycket tidigare och en större grupp hade blivit tjuriga (pH-värdet hade ökat direkt om buffertämnet inte hade funnits)

En buffert är alltså ett ämne som kan stå emot små förändringar i pH-värdet

Tänk om det fanns sådana här förklaringar i boken på allt som jag inte verkar få in i huvudet, tänk vad livet hade varit enklare då. Eller i alla fall kemin. Då hade man sluppit undan alla dessa läsa texter om och om igen och försöka gång på gång utan resultat. Tacka vet jag den enkla kemin. Ville bara skriva av mig lite för är lite trött på att bara plugga och att skriva om det är ju inte samma sak!

Orginalet finns på maddes blogg www.Maddagaskar.blogg.se 
Där står även lite om en önskelistan till tomten... men det är ju bara tomten och vi som vet vad det står i den och jag anser att det är lika bra att det är lite hych hych om det (A)


Kommentarer
Postat av: Madde

Vad är det för fel på vanliga Svenssons? ;D det är kemin det är fel på!! Omöjligt att förstå utan bra förklaringar, och det är minsann inte boken ett dugg bra på! haha hysch hysch blir bra! xD

2008-12-14 @ 18:00:11
Postat av: Linnea

Det är absolut inget fel på vanliga svenssons;)Håller med om att det är kemins fel och förklaringar behövs verkligen! Tack för hjälpen igen=)

2008-12-14 @ 18:05:59
URL: http://linnealarzzon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0